Generalforsamling 2019

Rømø Lokalhistorisk Forening
Referat af generalforsamling d. 15. marts 2019

Sten Jensen indledte aftenen med at byde de 37 fremmødte velkommen til den 25. generalforsamling, samt en særlig velkomst til forvalter Alexander Köhler, som vil holde et foredrag over emnet ’Fra Østrig over Grønland til Rømø’.

Efter en sang blev generalforsamlingen sat i gang med dagsorden i henhold til vedtægterne:
1) Valg af dirigent
2) Bestyrelsens beretning
3) Regnskabsaflæggelse
4) Behandling af indkomne forslag
5) Fastsættelse af kontingent
6) Valg af bestyrelse og revision
7) Eventuelt

1: VALG AF DIRIGENT
Bestyrelsen foreslog Vagn Henriksen som herefter blev valgt.
Han kunne konstatere, at vedtægternes bestemmelser om indkaldelse til afholdelse af generalforsamling var overholdt, samt at generalforsamlingen derved var beslutningsdygtig.

2: BESTYRELSENS BERETNING
Foreningen: v/Sten Jensen
Ved årsskiftet havde foreningen 240 medlemmer.
Der er i årets løb afholdt 6 bestyrelsesmøder. Medlemmerne har fået tilsendt 3 Nyhedsbreve.
Mary-Anna har deltaget i et møde omhandlende samarbejde med Tønnisgård om undervisning af skoleelever.
Vi har deltaget ved årsmøde for Tønder Kommunes Arkivsamvirke d. 12. marts i Døstrup.
Den 23. marts havde vi generalforsamling her i Medborgerhuset – Rømø Skole, der blev vellykket og velbesøgt med 36 deltagere.
Den 17. april havde vi besøg af Kultur-og Fritidsudvalget i Tønder Kommune. Det var et led i en rundtur til de forskellige institutioner i kommunen. De ønskede vores svar på ”Hvad kan I bidrage med til kultur- og fritidslivet?”. Mary-Anna og Elisabeth havde udfærdiget en skrivelse med svar på udvalgets spørgsmål, som blev udleveret til de 6 deltagere og punkterne blev gennemgået. Til slut var der rundvisning i huset og på arkivet og alle fik udleveret et ek-semplar af bogen ”Vadehavsbønder”. Besøget forløb udmærket og alle var tilfredse.
Den 19. september var Mary-Anna og jeg til årsmøde med Historisk Samfund, Tønder kreds hos Løgumkloster Historiske Forening. Det startede med besøg og orientering ved krigsfan-gegravene og mindelunden for de faldne i Første Verdenskrig fra Løgumkloster sogn, hvor der den 11.11. var planlagt en større mindehøjtidelighed. Derefter til kirken med rundvisning i det ny renoverede kirkerum. Til slut var der kaffe i klosterets korsgang, hvor de enkelte for-eninger orienterede om deres aktiviteter i det forløbne år.
Årets ’Åbent Hus’ og udstilling med bryllupsbilleder blev afholdt i weekenden 13.-14. oktober samt d. 16. og 17. oktober med i alt ca. 75 besøgende. Et tilfredsstillende arrangement, hvor vi også modtog mange indleveringer.
Årets sammenskuds julefrokost blev afviklet den 13. december for bestyrelsesmedlemmer, ar-kivmedarbejdere og revisorer med ledsagere hos Viola og Hans Karl. Tak for husly.

Huset: v/Sten Jensen
I løbet af sommeren fik vi el-installationen separeret, så lejligheden og arkivet nu har hver sin selvstædige el-måler og afregner herefter direkte til SE. Før havde vi hovedmåler og bimåler hvilket medførte en del administrativt besvær for kassereren. Udgiften til dette arbejde beløb sig til 22.850,- kr. Efter ansøgning hos Juvrefonden fik vi bevilget 18.400 kr. hvilket vi er me-get taknemlig for, og siger mange tak.
Til slut herfra sendes en stor tak til de flittige arkivmedarbejdere, Jytte, Lilly, Mary-Anna, Eli-sabeth, Magnus og Vagn, for deres utrættelige arbejde på arkivet hver tirsdag eftermiddag. Ligeledes en stor tak til Rosa for indførelse af referater i protokollen.

Kommentar til regnskabet: v/Sten Jensen
Hvis nogle af mødedeltagerne har studset over de usædvanlig store tal på regnskabet, som er uddelt, følger her en kortfattet forklaring.
I 1920 overtages ejendommen Lyngvejen 7 (nuværende vandrerhjem) med 2 ha jord af et ægtepar bosiddende i Flensborg. Begge er født og opvokset på Rømø. Manden sejler som skibsfører med udgangspunkt fra Flensborg, senere i livet virker han som skibsreder ligeledes i Flensborg. De er begge tyske statsborgere.
Efter 2. verdenskrig bliver alt tysk og japansk ejendom konfiskeret i Danmark, også denne ejendom i 1946.
Rømø Kommune køber ejendommen af Staten og i 1948 tilskødes ejendommen det nyoprettede ’Herbergsrådet’ med det formål at indrette og drive et vandrerhjem.
Vandrerhjemmets første bestyrerpar er Grethe og Peter Petersen, de går straks i gang med at renovere og udvide det stærkt forfaldne hus til det nye formål. Der indsættes gamle paneler og mange fliser som Peter Petersen redder ud af huse under nedbrydning og eller ombygning.
Herbergsrådet driver nu vandrerhjemmet med skiftende bestyrere frem til 2007, hvor det da-værende bestyrerpar ønsker at købe vandrerhjemmet og drive det videre i eget regi.
I forbindelse med handelen bliver der udstedt 3 stk. rente- og afdragsfrie pantebreve. 2 af disse, på i alt 900.000 kr., aflyses hvis der stadig drives vandrerhjem henholdsvis 10 og 15 år efter overtagelsen. Det 3. pantebrev på 500.000 kr. forfalder til indfrielse ved salg af vandrerhjemmet.
Herbergsrådets eneste aktiv er nu de 3 pantebreve, og da de ønsker at nedlægge sig selv, bliver Rømø Lokalhistorisk Forening spurgt, om vi vil overtage forvaltningen af de 3 pantebreve. Da svaret var ’ja’, blev pantebrevene transporteret til Rømø Lokalhistorisk Forening og herefter lagt i bankboks.
Jeg vil ikke sige at de blev glemt, men det var ikke noget der blev ofret mange tanker på.
Men i 2014 fik vi en henvendelse fra adv. Mazanti, idet ejerne havde ønske om at gå på pen-sion og sætte vandrerhjemmet til salg.
Den 1. juni 2018 blev ejendommen overtaget af Rikke og Niels Hobolt med fortsat drift af vandrerhjemmet for øje.
Det 3. pantebrev på 500.000 kr. forfaldt i den forbindelse til indfrielse og beløbet indgik her-efter på vor konto.
Bestyrelsen vil gerne ønske det nye ejerpar alt mulig held og lykke med vandrerhjemmet i fremtiden.

Arkivet: v/Mary-Anna Wraae Larsen
Arkivet har i 2018 haft ca. 170 besøgende, heri er medregnet de ca. 75 gæster der besøgte vo-res udstilling i læsestuen på arkivet. Lidt færre end sidste år.
Vi har haft 53 indleveringer af dokumenter, billeder og relevante oplysninger vedrørende Rømø. Mindre end sidste år.
Vi er taknemlige for alt, hvad vi modtager – uanset alder og tilstand –, fotos, film, kassettebånd, bøger, dokumenter – bare det vedrører Rømøs kulturhistorie og indbyggere.
Der er udvekslet næsten 1000 mails og et utal af telefonsamtaler (eksternt og internt).
Vi har haft forespørgsler til hjemmesider vedrørende bunker og togbaner på Rømø.
Der har blandt andet været forespørgsler fra Færøerne om en meget berømt og kendt person på øen som kom fra Rømø.
8764 billeder er nu registreret i Arkibas, vores nye database der er tilknyttet arkiv.dk, hvor alle kan gå ind og se hvad vores arkiv har i gemmerne.
Vi er stadig i fuld gang med journalisering og registrering efter stoppet i 2016 hvor det hele blev konverteret fra den gamle database.
Der har været 18.277 visninger på arkiv.dk af vore registreringer (2.500 flere end i 2017).

Vi har haft 3696 besøgende på vores hjemmeside (ca. 700 flere end 2017).

Vi har nu 219 følgere på Facebook, 4.137 har tilsammen læst de 8 kapitler af Hans Carls erindringer: Gamle folkeskikke på Rømø. Vi ser gerne flere følgere, alle er velkomne.

SLA (Sammenslutningen af Lokalarkiver) stoppede i 2018 med at udbyde arkivkursus i Åbenrå, hvorfor man herefter skulle til Vejle. I august tog jeg arkivkursus Modul 4 i Hellehal-lerne.
Nu har samarbejdet mellem Tønder og Åbenrå Arkivsamvirker arrangeret arkivkurser i Ravsted Lokalhistoriske Fællesarkiver. Modul 1 er i april.

2017 hjalp vi Doris Horst, Frederiksberg med hendes oversættelse: Hun er barnebarn af Gottfried Horstmann, der har skrevet en erindringsbog, ”Erinnerungen aus verlornem Land” (Erindringer fra det tabte land). 1. kapitel omhandler hans barndom på Rømø i 1880’erne, han beskriver levende omgivelserne omkring præstegården hvor han voksede op. Doris Horst har oversat bogen til dansk.
Doris, hendes mand, hendes to brødre og deres koner var på besøg, hvor jeg viste dem rundt i deres bedstefars erindringer om Rømø. En fantastik oplevelse for os alle.

Udstilling på arkivets læsestue:
”Rømmesernes vielser – i hele verden”, kan stadig ses på arkivet. En ny udstilling åbner i oktober om ”Genforeningen 1920”.
Tak til de frivillige medarbejdere på arkivet.

Den samlede beretning blev herefter godkendt af generalforsamlingen.

3: REGNSKABSFORELÆGGELSE:
v/Elisabeth Henriksen

Det reviderede regnskab for 2018 blev gennemgået med enkelte kommentarer knyttet bl.a. til:
Det store indestående på kontoen efter indfrielse af et pantebrev. Bestyrelsen har besluttet at midlerne overvejende skal anvendes på foreningens hus. Der er p.t. planlagt en tilbygning mod nord fra lejlighedens østre gavl. Der hvor der i dag er en lille udbygning (rygsæk). Tilbygningen bliver noget større end den nuværende og med stråtag. Indretningen bliver bereg-net som bryggers. Samtidig arbejdes der også med planer om fornyelse / ændring af nuværende centralvarmesystem.
Indestående på separat bogkonto hidrører fra salg af bøgerne som Bert Kelm har udgivet hvoraf der anvendes til specielle anskaffelser.
Der var ingen spørgsmål eller kommentarer og regnskabet blev godkendt af generalforsamlingen.

4: BEHANDLING AF INDKOMNE FORSLAG
Der var ingen forslag til behandling.
5: FASTSÆTTELSE AF KONTINGENT
Bestyrelsen foreslog uændret medlemskontingent, på 100,- kr. pr. år, hvilket også blev godkendt af generalforsamlingen.

6: VALG TIL BESTYRELSE OG REVISION
På valg var:
Til bestyrelse:
Sten H. Jensen
Hans Karl Gundesen
Rosa Schmidt
til suppleant: Børge Hansen, som afgår
Bestyrelsen foreslog Niels Hobolt
Til revision: Eli Kølleskov, som afgår
Bestyrelsen foreslog Conny Rotheisen
De blev alle genvalgt / valgt uden modkandidater.

7: EVENTUELT
Der var ingen bemærkninger.

Herefter afsluttedes generalforsamling med tak for god ro og orden.

Referent:
Vagn Henriksen
Efter yderligere en sang og kaffebord med honningkage og æblekage kunne Sten Jensen give ordet til Alexander Köhler som holdt et meget spændende foredrag om hans store interesse for alt hvad der findes under vandets overflade. En interesse han har haft helt fra barndommen, og som han har udbygget ved studier og uddannelse som antropolog ved universitetet i Wien. I Wien læste han også skandinaviske studier, herunder bl.a. det danske sprog. Hans interesse for menneskets evne til at klare sig selv i de barskeste omgivelser førte ham til Grønland, hvor han forsøgte at få en bedre forståelse for fangernes liv i dag. Herefter tog han en master i un-dervandsarkæologi i Esbjerg, hvor hans speciale omhandlede grønlændernes hvalfangst. Efter at have beskæftiget sig med forskellige opgaver, er han nu ansat ved Nationalmuseets Kom-mandørgård, som han håber fremtidigt at kunne tilføre lidt mere liv.
Aftenen sluttede med endnu en sang og en tak for fremmødet og ’kom godt hjem’.