Foreningens start

Foreningens opstart

Rømø Lokalhistorisk Forening og arkiv dannes.

Efter at RLF blev oprettet i 1995 af en kreds af rømmeser med lokalhistorisk interesse, blev spørgsmålet; hvor skal vi være?

Tønder Kommune foreslog et lokale på Rømøs nedlagte kommuneskole i Havneby, men da lokalet befandt sig i kælderen med blandt andet synlige vandrør fra toiletter og håndvaske, var det ikke et egnet sted at opbevarer uerstattelige billeder, malerier, dokumenter og slægtsbibler mm.

Lokalerne i kælderen blev nogle år senere erklæret uegnet som opholdslokale.

Til alt held kom en ældre rømmeser, Carl (Kaja) Petersen, foreningen til hjælp inden arkivet nåede at flytte ind på skolen. Carl Petersen ejede flere ejendomme på Rømø og forærede gavmildt et af de gamle Rømøhuse fra 1700-tallet i Toftum til foreningen.

Ved husets restaurering gav Carls bror Hans Christian (Hans Kedden) 100.000,- kr. til et brandsikret rum for arkivalierne. Rummet er derudover fugt- og klimasikret.