Generalforsamling 2015

Referat af generalforsamling d. 27. marts 2015

Foreningens formand Sten Jensen indledte mødet med at byde velkommen til den 21. generalforsamling og de 47 fremmødte deltagere. En særlig velkomst til Inger Lauridsen, Tønder, der efter generalforsamlingen vil fortælle om 1700- og 1800-tallets kniplersker, kræmmere og handelsmænd i Sønderjylland.

Sten Jensen fortsatte: Foreningen har i år 20 års jubilæum. Derfor har vi besluttet at gøre lidt ekstra ud af kaffen. For det første er foreningen vært. Der kommer en ekstra skefuld bønner på kanden og nogle bestyrelsesmedlemmer har bagt både kringler, lagkager og småkager.

Efter en sang gik vi herefter i gang med generalforsamlingen og fulgte dagsordenen i henhold til foreningens vedtægter:

  • Valg af dirigent
  • Bestyrelsens beretning
  • Regnskabsaflæggelse
  • Behandling af indkomne forslag
  • Fastsættelse af kontingent
  • Valg af bestyrelse og revision
  • Eventuel

1) Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslog Vagn Henriksen som blev valgt.  Han kunne herefter konstatere, at vedtægternes bestemmelse om indkaldelse til generalforsamling var overholdt ved indrykning af annonce i ”By og Land – Skærbæk Avis” d. 10. marts 2015 samt ved udsendelse af Nyhedsbrev til foreningens medlemmer. Iflg. vedtægterne skal generalforsamlingen tillige afholdes inden udgangen af januar kvartal, hvilket også er overholdt. Generalforsamlingen kunne således erklæres som lovligt varslet og beslutningsdygtig.

2) Bestyrelsens beretning

Formand Sten Jensen

Foreningen:

Ved årsskiftet havde foreningen 238 medlemmer. En glædelig stigning på 21 i forhold til sidste år. Der er afholdt 6 ordinære bestyrelsesmøder samt et ekstraordinært med mødepligt. I 2014 er der udsendt 3 Nyhedsbreve til medlemmerne.

Den 30. januar deltog vi i et fælles møde med Rømø Lokalmuseum om deres udstilling på Nationalmuseet Kommandørgården i 2015.

  1. marts var vi til generalforsamling i ”Samvirke for lokalhistoriske arkiver i Tønder Kommune” på arkivet i Toftlund.

Tønder Kommune bad os om navneforslag til en ny sidevej til Vestergade i Havneby.  Vi foreslog ’Sønderby Huk’, og det har kommunen antaget.

På den årlige fåredag havde vi en stand med salg af bøger og hvervning af nye medlemmer.

Rømø Havn havde i 2014 50 års jubilæum og vi blev spurgt om vi ville lave en udstilling. I samarbejde med Havnekontoret lavede vi en udstilling af billeder som beskrev de forløbne 50 år. Vi benyttede lejligheden til at reklamere for os selv med en stand med salg af bøger og hvervning af medlemmer.

Den 10. september deltog vi i det årlige møde i Historisk Samfund for Sønderjylland, Tønder Kreds som blev afholdt i Bredebro. Efter rundvisning på kirkegården og i kirken berettede de forskellige foreninger om deres aktiviteter.

I weekenden d. 8.-9. november afholdt vi ’Arkivernes Dag’ med en udstilling om samtlige 93 indkaldte fra Rømø sogn til den tyske hær samt de 11 internerede søfolk under 1. verdenskrig. Til udstillingen havde vi 40 besøgende på de 2 dage. Det var lidt skuffende.

Vores julefrokost for bestyrelse, suppleanter og revisorer med ledsagere holdt vi d. 10. december. Igen i år lagde Viola og Hans Karl lokaler til.

Huset:

I august blev husets kloak tilsluttet det offentlige net. Samtidig blev en forgrening ført hen langs huset, så der kan etableres et gulvafløb fra arkivrummet. Gulvafløbet skal dels sikre afløb, hvis centralvarmeanlægget i arkivrummet skulle få en lækage, og samtidig skal gulvafløbet anvendes som afløb for ny affugter, som kan tilsluttes gulvafløbet.

Da vandprisen i fremtiden bliver næsten fordoblet, på grund af kloaktilslutningen, er der indkøbt og monteret nyt vandbesparende toilet i lejlighedens badeværelse.

Til slut skal der lyde en stor tak til arkivets medarbejdere, Jytte, Lilly, Peder, Jens og Magnus for deres utrættelige arbejde hver tirsdag eftermiddag.

Ligeledes en stor tak til Elisabeth og Vagn for arbejdet med Nyhedsbreve og det administrative.

Rosa skal også have stor tak for ihærdig og utrættelig arbejde med ansøgninger til diverse fonde.

Arkivleder Magnus Buch:

2014 har været et godt år på arkivet, vi har haft 65 besøg, heri er medregnet de gæster, der besøgte vores udstilling i november.

Vi har haft 51 afleveringer, bl.a. har vi fra havnen modtaget flere kasser med dokumenter og billeder. Vi er taknemlige for alle afleveringer, store som små, de har jo alle stor værdi for eftertiden. En stor tak til alle jer, der betænker os med afleveringer.

Journaliseringen er nu nået til nr. 830 og registreringerne har nået 1358 fonts numre.

Der er ligeledes udvekslet 268 e-mails, hvor der både har været forespørgsler og oplysninger til os. Heri er så medregnet mails udvekslet internt i bestyrelsen. Jeg mailede bl. a. med en dame af Rømøslægt, der skulle til sit barnebarns dåb, hvor hun i sin tale ville fortælle lidt om barnets aner, der var kommandører, der havde sejlet rundt i ishavet og fanget hvaler. Jeg kunne så hjælpe med lidt data.

Vi havde efterhånden for få computere på arkivet, Lilly og jeg skulle deles om computeren på kontoret, og det gav jo anledning til en del spildtid. Det blev derfor besluttet at købe en ny computer, det blev en bærbar med 1 TB harddisk, så jeg kan tage den med og arbejde derhjemme. Udgiften blev afholdt fra bogkontoen, som Bert har været så storsindet at lade os råde over.

Et af vore trofaste medlemmer er desværre blevet syg, og da han havde mange bøger om Rømø, spurgte hans kone om vi var interesseret i at få dem, det var vi naturligvis, og hun leverede oven i købet bøgerne på arkivet, vi takker mange gange for afleveringen.

Vi har været til møde med RLM om den udstilling de vil lave. Her blev det aftalt, at vi ville hjælpe med materialer, hvis det var muligt.  RLM har efterfølgende fået kopier af de billeder og dokumenter, vi kunne hjælpe med. RLM har ligeledes været på besøg på arkivet, hvor de har gennemgået dokumenter og bøger.

Først på året havde jeg et møde med havnechef Kresten Nedergaard om havnens 50 års jubilæum i 2014.  Han spurgte om vi ville lave en udstilling til havnefesten om havnens historie.  Det ville vi naturligvis gerne, udstillingen skulle så opsættes i festteltet. Vi havde en del billeder og dokumenter om havnen, også de ældre planer om en havn på Rømø.. Vi fik lavet 8 plancher om havnen, og her er vi Mary-Anna og Bent stor tak skyldig, fordi de printede de ret store plancher ud for os.

Sammen med udstillingen blev der sat en stand op, hvor vi gjorde lidt reklame for os selv, og solgte nogle af vore bøger. Her var det den øvrige bestyrelse, der lavede arbejdet, da jeg var til en familie fest, så jeg ikke kunne deltage.

I forbindelse med udstillingen 2013 med uidentificerede billeder havde vi inviteret torsdagsklubben til kaffe, i klubben kommer en del ældre rømmeser, de kunne så i fred og ro se på billederne og se, om der var nogen de kendte. Det var dejligt, at det lykkedes med nogle identifikationer, og vi havde nogle hyggelige timer.

Vi har undersøgt om det var økonomisk muligt for os at få internet installeret. I den forbindelse havde jeg et møde med en konsulent fra SE. Desværre betragtes vi som et erhvervsforetagende, hvilket gør det noget dyrere, så desværre lå tilbuddet over vores økonomiske formåen, så vi måtte sige nej til installationen. Det betyder bl. a. at vi ikke kan være med i SLA´s registreringsprogram ”Arkibas”, da det kræver internetforbindelse.

Der var planer om, at opsætte en fotoallé ved stien mellem kroen og havnen, vi blev opfordret til at være med, hvad vi sagde ja til. Vi skulle så selv bekoste de billeder, vi ville have med. De skulle være i høj opløsning, det havde vi ikke kameraer til, men heldigvis kendte Bert en mand, der er en dygtig fotograf og har grejet, så han lavede nogle flotte fotografier af vores hus og af vore flittige arkivmedarbejdere ved deres arbejdspladser. Vi fik billederne gratis, så det var jo flot. Fotoalléen blev desværre senere sat i bero, men nu ser det ud til, at der sker noget i sagen.

Jytte, Lilly og Aase var kursus modul 4 i april og Lilly var på kursus modul 2 i november. Lilly mangler nu kun 1 modul, Jytte mangler 2 og Aase mangler 4, meget logisk, da hun ikke været med så længe.

Vi fik en henvendelse fra en polsk journalist om vi var interesseret i en kopi fra en polsk avis fra 1940 om englændernes fejlagtige bombning af Rømø i januar 1940. Vi var selvfølgelig særdeles interesseret, og da Elisabeth og Vagn kendte en polsk dame, fik vi oversat den tilsendte kopi. Det viste sig at være en artikel, der gjorde grin med englændernes stedsans og flyveevner. Så skal vi lige huske at Polen på det tidspunkt var besat, det var DK ikke, så de polske aviser skrev jo det de fik besked på, og tyskerne ville jo nok fortælle polakkerne, at det var nogle elendige allierede de havde. Kopien er lagt ind som et arkivali, for det er jo også en del af Rømøs historie.

På fåredagen havde vi sat en bod op, med lidt reklame for os selv og med bogsalg, Aase og Lilly passede boden. Der var desværre en kraftig østlig vind, så de var ved at blæse væk. Jenny Manø var heldigvis så rar at invitere dem ind i hendes telt, så det blev lidt nemmere for dem at ”holde tingene hjemme”.

Da 2014 var hundrede året for 1. verdenskrigs udbrud, havde vi bestemt at vores udstilling i 2014 skulle handle om de rømmeser, der var involveret i krigen. Der var 95 rømmeser, der deltog i kamphandlingerne, mens 14 søfolk var internerede i de allierede lande, heraf langt de fleste i England. Rømmeserne deltog i krigen på alle krigsskuepladser, en var i krig i Østafrika, en anden var interneret i Brasilien for blot at nævne 2.

Vi er så heldige, at Chr. M. Nielsen, ’Kræn Tona’ blandt gamle rømmeser, havde brugt tid på at cykle rundt på øen og tale med veteranerne og med familien til dem, der var døde. Han havde skrevet op, hvad hver mand fortalte om deres deltagelse i krigen og hvordan det var gået efter krigen. Nogen havde meget og nogle mindre at fortælle, sådan er vi mennesker jo. Men det er en ren guldgrube for lokalhistorikere og slægtsforskere. Vi skrev alt ind på PC, hvor vi lavede en fil på hver mand, så vi kunne indsætte billeder af mændene, og vi fik faktisk nye oplysninger om enkelte, som så kunne sættes ind. Vi havde heldigvis foto af langt de fleste, der mangler vist billeder af ca. 15 mand. Nogle billeder ”skar” vi ud af gruppebilleder, det kan heldigvis foretages nemt i dag.

Det var et særdeles interessant arbejde, at lave disse filer, jeg synes man kom tæt på de mennesker, der havde været igennem disse utrolig barske oplevelser.

Vi havde desværre kun 40 besøgende, måske var sigtet lidt snævert. Men det kan altså nås endnu, udstillingen hænger der stadig.

En gammel Rømøslægt holdt fætter-kusine fest i sommer, de spurgte, om de måtte se vores arkiv, det var vi naturligvis med på, så de fik forevist vores hus og arkivrummet, og jeg fortalte lidt om vores arbejde på arkivet.

Vi har i år haft et rigtig godt bogsalg, der er faktisk et par stykker der har købt hele serien af ”Rømø – vesterhavspræget samfund”. Så har vores formand etableret et bogudsalg ved siden af kartoflerne, og de må stå helt godt til hinanden, for der er da solgt ganske godt.

Så vil jeg slutte med at sige tak for jeres opbakning til vores lille forening og ikke mindst en stor tak til vore flittige og engagerede arkivmedarbejdere.

Efter beretningen blev der spurgt om hvad Sønderby Huk betyder. Magnus forklarede, at et hus ved siden af den nye udstykning, som den nye vej fører ind til, altid er blevet kaldt ’Æ Huk’, (’huk’ betyder ’fremspring’), og da udstykningen ligger op ad det gamle Sønderby, var navnet ’Sønderby Huk’ nærliggende.

Generalforsamlingen godkendte bestyrelsens beretning med applaus.

3) Regnskabsforelæggelse

Kasserer Elisabeth Henriksen gennemgik det reviderede og fremlagte regnskab for 2014. Generalforsamlingen havde ingen bemærkninger og regnskabet blev godkendt med applaus.

4) Behandling af indkomne forslag

Der var ikke modtaget nogen forslag til behandling.

5) Fastlæggelse af kontingent

Bestyrelsen foreslog uændret 80,- kr. i årlig kontingent

Generalforsamlingen godkendte forslaget.

6) Valg af bestyrelse og revision

På valg til bestyrelsen var: Sten Jensen, Rosa Schmidt og Hans Karl Gundesen.

De blev alle genvalgt uden modkandidater.

På valg som suppleant var: Børge Hansen, som ligeledes blev genvalgt.

På valg som revisor var: Eli Kølleskov som også blev genvalgt.

Der var applaus til de valgte.

7) Eventuelt

Der var ingen bemærkninger under eventuelt.

Generalforsamlingen sluttede herefter med dirigentens tak for god ro og orden.

Ref.: Vagn Henriksen